hundesvom

Hundesvømning hos VetNatura

Hos VetNatura har vi egen klorfri svømmehal med opvarmet vand (20 grader) hele året rundt. Svømmehallen har åbent alle ugens syv dage fra kl. 8.00 til 22.00. Så du bestemmer selv, hvornår det bedst passer dig og din hund at svømmetræne. Vi tilbyder jer naturligvis en grundig introduktion til metoder og svømmetræning, så I både er klar til sjov og leg og til den helt rette træning, der passer præcis til din hund.

Værd at vide om svømmetræning for hunde

• Hundesvømning er en sjov og anderledes aktivitet for både dig og din hund. Du kommer helt tæt på dit dyr og kan virkelig se glæden i hundens øjne, når den svømmer og pjatter i vandet. To-tre ugentlige gåture kan let udskiftes med svømmeture – din hund vil elske dig for det.
  • Hundesvømning er et sundt og skånsomt alternativ til både aktivering og motionering af din hund. Til forskel fra cykling og løb, som kan være en hård belastning for hunden, er der ved hundesvømning minimal risiko for overlast af hundens led og knogler.
  • Hundesvømning er godt til muskelopbyggende konditionstræning. Hunden bruger flere muskler ved svømning. Svømning i 15 min. giver det samme som en times løbetræning. Svømmetræning kan derfor benyttes til hunde, som ønskes i bedre form f.eks. jagt-, konkurrence-, agility- og udstillingshunde. Hundesvømning er ligeledes en god måde at træne vandapportering for jagthunde i vinterperioden.
  • Hundesvømning er en ideel træningsform for hunde med gigt. Når hunden træner i det varme vand, vil den opleve, at den her både kan og tør bruge den kropsdel, der ellers er forbundet med smerter og ubehag. Mange hunde med gigt oplever også, at et sygt led kan føre til overbelastning af andre led, fordi hunden forsøger at kompensere. Det kan desværre resultere i en smertefuld tilstand i muskulaturen, som nogle gange er endnu mere ubehagelig for hunden end ledsmerterne i sig selv. Svømmetræningen giver sædvanligvis også en øget muskelstyrke, hvilket kan kompensere for svage led samtidig med, at smerterne i muskulaturen mindskes eller forsvinder, og yderligere forbedres konditionen. Det betyder, at brugen af smertestillende medicin kan nedsættes.
  • Hundesvømning giver gamle hunde større velvære ved at holde dem i gang på en skånsom måde.
  • Hundesvømning er rigtig godt for overvægtige hunde. Når dit kæledyr er overvægtigt, kan motion ofte være vanskelig, fordi vægten belaster ben og led. I svømmebassinet er hunden flydende i vandet, og derfor aflastes vægten på leddene og benene. Det betyder, at din hund kan træne uden at få belastningsskader.
  • Har din hund vandskræk, kan hundesvømmehallen være en rigtig god løsning. Her foregår vandtræningen nemlig under helt trygge forhold og med kyndig vejledning – og altid på din hunds præmisser. Du er helt tæt på din hund og kan stille og roligt gøre den fortrolig med både vand og svømning.
  • Svømmebassinet holdes naturligvist rent helt uden klor. I stedet renser vi med ultraviolet lys og aktivt ilt. Det holder bakterietallet nede. Hårrester og urenheder fjernes i sandfilteret. Det klorfrie bassin gør, at dit kæledyr let kan tåle flere svømmeture hver uge.

foto svoemmehal